بالا رفتن قیمت تخم مرغ در ایران

 

بهای پرداختی هر شانه تخم مرغ باید طوری باشد که تقریبا همه اقشار جامعه قادر به تهیه کردن آن باشند. همیشه تخم مرغ از غذاهای محبوب و مهم در سراسر دنیا بوده و هست و از لحاظ نرخ و صرفه اقتصادی، این موضوع باعث می شود این ماده غذایی مهم به عنوان یک کالای استراتژیک محسوب شود و دولتها تمرکز ویژه ای روی قیمت آن داشته باشند.

فواید پایین بودن قیمت تخم مرغ :

1. مقرون به صرفه بودن:

تخم مرغ منبع نسبتاً ارزانی از پروتئین و سایر مواد مغذی است و ارزان بودن تخم مرغ، می تواند به غذای اصلی مقرون به صرفه برای بسیاری از افراد تبدیل شود. این می تواند به ویژه برای افراد و خانواده هایی با درآمد پایین تر، که ممکن است برای تامین منابع گران تر پروتئین دچار مشکل شوند، مهم باشد، علی الخصوص در ایران که قیمت گوشت و مرغ به نسبت سطح درامد متوسط جامعه، نسبتا بالاست.

2. مزایای اقتصادی:

ارزان بودن تخم مرغ، تقاضا برای تولید و فرآوری تخم مرغ را ایجاد کند که می تواند باعث تحریک فعالیت های اقتصادی و ایجاد اشتغال در صنایع غذایی شود. این می تواند برای اقتصادهای محلی و ملی مفید باشد، به ویژه در مناطقی که تولید تخم مرغ یک صنعت قابل توجه است.

3. فواید تغذیه ای تخم مرغ:

تخم مرغ یک غذای غنی از مواد مغذی است که مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم می کند. وقتی تخم مرغ ارزان باشد، احتمال اینکه افراد بیشتری از جامعه تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانند بیشتر است، که این خود می تواند از سلامت و رفاه کلی حمایت کند.

4. قیمت مناسب برای صادرات تخم مرغ:

ارزانی تخم مرغ برای صادرات بسیار حیاتی است، در شرایطی که کشورهای دیگر از جمله ترکیه، با کمکهای های دولتی تخم مرغ خود را با قیمت پایین به راحتی صادر می کنند، پایین بودن قیمت تخم مرغ در کشور، مستقیما روی قیمت تخم مرغ صادراتی ایران تاثیر می گذارد و برای خریداران خارجی تخم مرغ ایران، قیمت تخم مرغ توجیه پذیرتر می شود.

5. پایین آمدن قیمت تمام شده صنایع غذایی مرتبط:

بسیاری از مواد غذایی مرتبط با تخم مرغ مثل : کیک، شیرینی، نان فانتزی و… پایینتر تمام می شود. که این خود باعث رونق گرفتن و فروش بهتر محصولات غذایی مرتبط است.

مشکلات پایین بودن قیمت تخم مرغ:

1. نگرانی‌های مربوط به رفاه حیوانات:

ارزانی بیش از حد تخم مرغ می‌تواند فشاری را برای تولیدکنندگان تخم‌مرغ برای کاهش هزینه‌ها ایجاد کند که می‌تواند منجر به شرایط نامناسب رفاه مرغ‌ها شود. به عنوان مثال، مرغ ها ممکن است در شرایط تنگ و غیربهداشتی نگهداری شوند یا به منظور به حداکثر رساندن تولید و به حداقل رساندن هزینه ها، در معرض سایر اشکال بدرفتاری قرار گیرند.

2. نگرانی های زیست محیطی:

تولید تخم مرغ می تواند اثرات زیست محیطی، از جمله انتشار گازهای گلخانه ای، مصرف آب، و مسائل مربوط به مدیریت زباله داشته باشد. زمانی که تخم مرغ خیلی ارزان باشد، ممکن است تقاضا برای تولید تخم مرغ در مقیاس بزرگ افزایش یابد که می تواند این اثرات زیست محیطی را تشدید کند.

3. نگرانی های کیفیت:

زمانی که قیمت تخم مرغ با سایر نهاده ها نخواند، ممکن است نگرانی هایی در مورد کیفیت تخم مرغ ها و شرایط تولید آنها وجود داشته باشد. به عنوان مثال، تخم مرغ ممکن است از مرغ هایی تهیه شود که با رژیم های غذایی با کیفیت پایین تر تغذیه می شوند یا در شرایط نامناسب نگهداری می شوند، که می تواند بر سلامت و ایمنی تخم ها تأثیر بگذارد.

4.نگرانی های تولیدی:

در کشورما باتوجه به تحریم های ظالمانه و تورم افسار گسیخته، و در پی آن افزایش قیمت نهاده و کارگر و هزینه های دیگر تولید، نمی توان انتظار معجزه داشت و لاجرم قیمت تخم مرغ افزایش می باید. اگر از سمت هر نهادی این قیمت به سمت کنترل بدون برنامه و بدون استراتژی پیش برود، خیلی سریع سرمایه گزاران و تولید کنندگان با ضرر مواجه می شوند و برای جلوگیری از زیان بیشتر دست به کشتار و حذف گله های خود میکنند.

نتیجه گیری:

به طور کلی، ارزانی بدون زیرساخت برای تخم مرغ، می‌تواند پیامدهای مثبت و منفی برای جامعه داشته باشد، و مهم است، در حالی که مقرون به صرفه بودن و دسترسی به غذاهای سالم ملاحظات مهمی هستند، حمایت از شیوه‌های تولید مواد غذایی مسئولانه و پایدار و اولویت‌بندی رفاه حیوانات، پایداری محیط‌زیست و ایمنی مواد غذایی نیز مهم است.

با توجه به قیمت بقیه کالاها و مواد غذایی، هنوز تورم در قیمت تخم مرغ بسیار ناچیز است و با در نظر گرفتن قیمت نهاده و کارگر در ایران در شرایط اقتصادی فعلی کشور، آنطور که از شواهد پیداست، باز هم تخم مرغ در مقایسه با سایر مواد غذایی از قیمت مناسب تری برخوردار است، به طوری که هر شانه تخم مرغ به طور متوسط، معادل 15 وعده عذایی یک فرد بالغ می باشد، ولی درعین با شرایط فعلی کشور، چاره ای جز بالا رفتن بهای تخم مرغ وجود ندارد، زیرا پایین نگه داشتن قیمت این ماده غذایی مهم مستلزم المانهای زیادی در کشور است و تا زمانی که این زیرساخت ها فراهم نشود، این افزایش قیمت بدیهی است.
امیدواریم با مدیریت صحیح در حوزه کشاورزی و سایر قسمتهای اقتصادی کشور، روزی برسد که تامین مواد غذایی دغدغه جامعه ما نباشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *